Monday, November 2, 2015

Day 11 & 12 - Helsinki, Finland

Sambungan Kembara Eropah Utara, Negara Scandinavia Dan Russia

Itinerary Helsinki :

1) Fotress of Suomenllina
2) Helsinki Market Square
3) Uspenski Cathedral
4) Helsinki Cathedral & Senate Square
5) Suomen Islamilainen (mosque)

Aku tiba di South Harbour, Helsinki Jam 10.10 pagi pada 19 Oktober 2015 dari Stockholm dengan Viking Line menyeberangi Lautan Baltic (entri yang sebelum ni). Di Helsinki saja terdapat 5 pelabuhan. Menunjukan bandar Helsinki ni memang popular dengan perkhidmatan feri dalam dan luar negara. South Harbour (Katajanokanlaituri 8) khas untuk kapal /feri Viking Line. Kat Terminal ni ada restoran, kiosk, ATM, perkhidmatan tukaran wang asing, luggage lockers. Kalau nak guna public transport macam tram amat mudah sebab terletak depan terminal. Tapi aku mengguna perkhidmatan teksi. Malas nak angkut bag yang besar gedabak ke dalam tram.

Perjalanan dari Perlabuhan Helsinki ke Hotel Omena tak jauh, kurang 20 minit perjalanan dah sampai. Menurut cerita pemandu teksi, dia pernah datang ke Malaysia tapi cuma 4 jam, lol. Rupanya dia ke Singapore dan hanya singgah sebentar di Johor Bharu. Kata dia lagi kat Helsinki ni ada satu restoran Malaysia, tak jauh dari hotel kami tinggal.

Sampai di Hotel Omena...pangggg...kami tak boleh masuk bilik hotel.  Jam 4.00 petang baru boleh masuk. Maknanya 5 jam lebih lagi. Aduiii... Silap kami sebab tak check betul-betul term and condition masa booking hotel dulu. Hotel ni lebih kurang sama dengan Hotel Urban House Copenhagen.  Kat Copenhagen aku tak ada masalah sebab kami sampai kat hotel dekat pukul 3.00 petang. So, time menunggu tak lama sangat.  Dan di Copenhagen ada ruang menunggu (lobby) walau tiada reception. Tapi tidak di Helsinki, tiada lobby.  Pintu masuk ke ruang lift ada door code. Door code yang aku dapat hanya akan activate tepat jam 4.00 petang. Sigh!! Dahlah cuaca sejuk, aku agak dalam 7-9 deg C.  Nasib kami baik, ada 2 orang budak perempuan keluar dari ruang lift. Apa lagi cepat-cepat aku tahan pintu masuk ke ruang lift dari tertutup.  Yes dapat.  Alhamdulillah ada heater kat dalam ni.  Duduklah kami kat situ. Kami ternampak ada restoran pizza kat sebelah ruang lift ni.  Tapi waktu operasi mula pukul 11.00 pagi, ermm tak lama lagi.  Kita orang decide nak lepak kat kedai piza tu lar sambil menunggu masa boleh door activate.  Hehehe dan kami lah pelanggang pertama Restoran Kotipizza tu.

pizza kat Kottipizza
bilik Hotel Omena.  Yang warna merah tu bilik air.

bilik air ni unik, terletak di tengah bilik hotel (antara ruang tidur dan dining)

Dining table.  Sofa boleh convert ke bed. Kalau ikutkan 4 orang boleh muat kat bilik ni.

Dalam masa menunggu pintu bilik diactivate, kami makan-makan, minum-minum sambil berwifi. Dalam waktu senggang, aku keluar ke taman yang berdekatan sambil mempotrek gambar-gambar keindahan taman dimusim luruh. Wana di restoran jaga bag.  Negara maju sekali pun mesti  sentiasa berwaspada. Maka jalanlah aku sorang-sorang di jalan yang agak lenggang di Helsinki. Senibina bangunan di kiri kanan tak banyak yang menarik perhatian. Aku berjalan bebas tanpa gangguan.

Tepat jam 4.00 petang kami naik ke bilik.  Doorcode dan nombor bilik dah di sms oleh pihak hotel semalam.  Pastikan nombor ini jangan hilang yer....kalau tidak susah, sebab kat hotel ni tiada reception. Tiada pekerja hotel yang boleh membantu.  Arghh lega dapat baring kat tilam yang empuk. Nasib baik bilik hotel luas dan cukup selesa.  Kami ambik keputusan untuk lepak kat bilik sahaja. Penat nak keluar jejalan.  Penat sebab menunggu lama.  Malam tu kami memasak nasi dan makan dengan bekal yang kami bawa dari Malaysia. Tak lupa budu (dalam tiub)  hehehe.  Tekak Kelantan katakan.

20hb Oktober 2015 -

Fotress of Suomenllina and Helsinki Market Square
Pagi-pagi lagi kami sudah keluar. Tujuan utama kami keluar awal nak dapatkan feri yang pertama ke Fotress of Suomenllina. Kami mesti tiba sebelum jam 9 pagi. Terminal feri terletak di Helsinki Market Square. Jarak hotel demgan Helsinki Market Square tak jauh, lebih kurang 20 minit berjalan kaki. Sampai di market square kelihatan ramai peniaga menjual hasil tangkapan laut yang segar, ada yang menjual sup salmon, ikan-ikan yang di"smoked" dan kebanyakan Finnish delicacies. Cenderamata dan hasil kraftangan pun ada dijual.  Kami plan lepas melawat Suomenllina, kami nak try makan tengahari di market square ni.

Tambang feri adalah Euro5 pergi dan balik.  Nak dapatkan tiket feri ni mesti guna mesin yang disediakan. Mesin tiket ni ada bahasa English, jangan risau. Simple saja nak guna mesin ni, press "single ticket" lepas tu letak note Euro.   Tiada kaunter jual tiket yer. Semua self-service. Tiket feri MESTI dibeli walau tiada orang yang akan check tiket, sebabnya kalau tertangkap kena penalti Euro 80.  Haaa banyak kan. Signboard amaran di letak pada pintu masuk ke feri.   Bukan mahal pun Euro 5 jer.  Dari Terminal feri ke pulau tempat Fotress of Suomenllina hanya mengambil masa 15 minit, tidaklah jauh mana. Feri ni tak lah besar sangat, aku rasa muat dalam 100 orang kut. Lengkap dengan heater dan toilet. Boleh jugak kalau nak ke open deck.  Tapi sejuk lar.  Seronok aku lihat gelagak budak-budak sekolah. Riuh sekali. Agaknya rombongan sekolah. Kelihatan 2-3 orang pelajar muslimah.

Dari rujukan aku kat web Tripadvisor, tempat patut dilawati adalah Fotress of Suomenllina.  Memang cantik betul tempat ni.  Tambahan pulak sekarang ni musim luruh.  Seluruh pokok-pokok di pulau ini menjadi warna kuning, merah dan oren.  Subhanallah pemandangan di sini cantik sekali.  Sukar nak digambarkan dengan tulisan aku yang tak seberapa ni.  Penduduk di pulau ini tak ramai rupanya, hanya 800 orang penduduk tetap. Kebanyakan flat disini adalah disewa dan milik kerajaan.  Aku tak dapat mengunjungi museum di sini kerana pada musim sejuk museum akan ditutup.  Aku hanya berjalan-jalan menyusuri jalan cobble stone melihat indahnya taman-tanam di sini, bangunan-bangunan bersejarah.  Dengan keluasan 519 acres memang penat jugak berjalan kaki.    Kalau sesiapa berminat nak bermalam di sini, ada disediakan Hostel.

Sejarah dan fakta : Suomennlina ni terdiri dari 6 pulau yang mengawal pintu masuk ke pelabuhan Helsinki.  Adalah kubu (fotress) ini dibina bermula 1700 bila Finland di bawah Swedish dan telah dibesarkan dalam abab ke 18 semasa dibawah kuasa Russian.  Masih boleh dilihat kesan-kesan sejarah di sini. Tersenarai sebagai kawasan bersejarah oleh pihak UNIESCO (Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu)

Tips : Kat  Suomenllina ni tak payah risau pasal makanan dan toilet.  Banyak restoran atau cafe. Toilet pun banyak dan percuma.  Fridge magnet pun ada, harga tak jauh beza dengan yang kat market square. Aku beli fidge magnet di sini.  Perlu pakai kasut yang baik seperti sport shoes (aku pakai jenis timberland, jalan jauh pun tak sakit kaki)  jangan sesekali nak berangan nak pakai heels bagai. Sebabnya, permukaan jalan kat sini tak rata. Tak ada jalan bertar, semuanya jalan dari cobble stone, brick dan pasir.

2 jam pusing-pusing kat kawasan ni lewat pukul 12 tengahari kami beredar ke jeti untuk kembali ke mainland.  Tak lama tunggu, feri sampai.

Tiba di Market Square... apa lagi terus mencari gerai jual makanan panas.  Sejuk-sejuk begini memang kena sangatlah makan dan minum yang panas-panas.  Tak jauh dari jeti nampak sign kat satu gerai ni tertera "Salmon Soup".  Waa apa lagi terus terjah.  Ramai pulak beratur kat gerai ni. Ada salmon & seafood grill dan sup salmon.  Kami memesan 1 mangkuk kecik soup salmon, 1 pinggan mixed seafood grill dan 1 cawan kopi, Semuanya Euro15! (Psst! jangan convert...hahahaha). Kami share. Dan kami berkongsi makan dengan burung-burung seagull hehehe.  Memang banyak seagull kat ni.

Habis makan kami tawaf kat area market ni tengok apa yang mampu beli untuk dijadikan cenderamata.  Sambil membeli kami tanyakan arah ke Uspenski Cathedral yang terkenal tu.  Rata masyarakat Finnish kat sini boleh berbahasa Inggeris, jadi kalau nak tanya itu ini memang tak jadi masalah besar.  Jarak Uspenski Catheral dengan Market Square tak jauh, boleh menapak saja.

ni lah area Helsinki Market Square. Sini jugak lah jeti ke Suomellina

sedapnyaaa...smoked fishes

Mesin tiket untuk tambang feri ke Suomenllina

Feri ke Suomenllina
ruang dalam feri..
di depan jeti Suomenllina

banguna-bangunan historical di sepanjang jalan kat pulau

happy faces kanak-kanak Suomi

salah satu jalan di pulau Suomenllina

jambatan menghubung ke pulau yang lain.  Lihat kat sebelah kanan tu kubu.

meriam (canon) zaman dulu-dulu

mabuk daun-daub maple...

salmon soup dan grilled seafood...yummy

beratur jangan tak beratur

Euro 15....nangissss....

kraftangan masyarakat Suomi

Deretan gerai-gerai kat Market Square

Uspenski Cathedral  atau dalam bahasa Finnish, Uspenskin Katedraali)
Dari jauh dah nampak bangunan warna merah yang tersergam kat tanah yang agak tinggi. Cathedral ini direka oleh akitek Russian bernama Aleksey Gornostayev. Dibina selepas akitek ni meninggal dunia dari tahun 1862 - 1868. Cathedral ini adalah gereja orthodox terbesar di Eropah Barat. Dinding luarnya dibuat dari batu-bata berwarna merah, adalah satu simbol yang jelas kesan pendudukan Russia pada sejarah Finland. Macam bangunan-bangunan kat Red Square, Moscow. Kami tidak dapat memasuki gereja ini, ianya kerana masih dalam pengubah-suaian.  Posing-posing kat luar jer lar. Kecewa jugak lar.  Dari web yang aku baca, ada icons yang sangat bernilai (St. Nicolas - The Wonder Maker) yang dipamirkan di mimbar (Lectern) telah dicuri pada 16 Aug 2007 dan masih tak dijumpai sampai sekarang. Icons yang bersaiz 450mm x 350mm ini dari abab yang ke19 diberi semasa perang dunia ke2.

dari jauh dah nampak

dinding bata merah
di hadapan pintu masuk cathedral

sign kat dinding belakang catheral

Helsinki Cathedral & Senate Square atau Tuomiokirkko dalam bahasa Finnish

Yang ni berbeza dengan Uspenski Cathedral.  Ia bangunan berwarna putih dan berkubah hijau di dataran Senate (Senate Square). Kedudukan tak berapa jauh dari Uspenski Cathedral, hanya berjalan kurang 15 minit. Dibina dari tahun 1830 hingga 1852  sebagai penghormatan kepada Grand Duke of Finland, Tsar Nicholas I of Rusia. Gereja ini jugak dikenali sebagai St. Nicholas's Church sehingga Independent Day tahun 1917.  Lepas tarikh itu, nama Helsinki Cathedral kekal hingga sekarang. Direka bentuk oleh akitek German bernama Carl Ludvig Engel dan dia jugak merekabentuk Senate Square.  Kedudukannya yang tinggi, kena panjat tangga batu untuk sampai ke atas.  Aku tak larat, hanya duduk kat Senate Square.  Wana saja yang naik ke atas. Dalam perjalanan pulang ke hotel, aku lalu deretan kedai-kedai designer.  Kedai yang aku mampu tengok saja.  Tetapi yang aku paling perasan sekali kebanyakan kedai di Eropah yang pernah aku lawati, kedai H&M dan Zara yang paling kerap aku jumpa. Mana-mana tempat tumpuan (POI) mesti jumpa dua kedai ni.

Sebelum sampai hotel, aku plan nak pergi masjid Helsinki yang memang aku tau dekat-dekat dengan hotel.  Wana tak mau ikut, katanya dia kurang sihat dan nak berehat di hotel sahaja.  Terpaksalah aku jalan sorang-sorang cari arah masjid tu. Aku berjalan mencari arah masjid berpandukan google map yang telah aku save offline.

Helsinki Cathedral di Senate Square

Helsinki Cathedral

Suomen Islamilainen (mosque)

Terletak di

Lönnrotinkatu 22, 00120 Helsinki, Finland
+358 9 2782551

Lebih kurang 200m saja dari Hotel Omena tempat kami tinggal.
sumber google

Kedudukannya di deretan bangunan pejabat.  Dengan google map, memang tak susah nak cari masjid ini. Tetapi aku keliru bangunan yang mana satu sebab tiada signboard masjid.  Aku redah jer tanya salah satu pemilik kedai kat area tu.  Alhamdulillah pemilik/pekerja salon rambut tu tau dan menunjukan bangunan yang mana satu. Rupanya di belakang salonnya. Rekabentuk bangunan pejabatnya berbentuk empat segi.  Di tengah-tengah ada tempat parking kereta. So, aku agak, sewa pejabat yang facing parking kereta ni lebih murah berbanding pejabat yang facing jalan besar.  Mula-mula sampai aku tersilap masuk, aku masuk ruang solat lelaki.  Seorang lelaki tunjuk arah tempat solat muslimah.  Tiada orang kat ruang solat muslimah.  Keadaan ruang tak terurus. Agak berselarak. Tak lama kemudian aku dengan Muazim melaungkan azan Asar. Tidak guna loud speaker. Jemaah yang ada dalam ruang solat saje yang boleh mendengar laungan azan. Aku mencari tempat wuduk tapi ternampak beberapa orang lelaki kat ruang wuduk muslimah.  Lepas bertanya, rupanya masjid tu dalam pengubah-suaian. Aku tak jadi solat di masjid tu.  Tak sanggup aku berkongsi ruang wuduk. Agak kecewa sebab tak dapat solat di situ dan ambil keputusan balik ke hotel.

Malam itu kami kemas barang-barang sebab esok pagi kami akan ke St. Petersburg, Russia.  Elok kemas barang awal takut esok tak lah kelam kabut. Lepas packing barang dan makan malam di bilik hotel, aku baring-baring sambil update Facebook.

Nama masjid Suomen Islamilainen dipapar di dinding bangunan (signage ni sebelah dengan salon rambut tempat aku menanya arah)