Friday, January 9, 2015

Travelog Jalan Darat Dari Thailand - Cambodia - Vietnam

Ringkasan:

Day 1 - Arrive Bangkok
Day 2 - Aranyapratyet / Poipet (Cambodia Border)
Day 3 - Siem Reap, Cambodia
Day 4 - Boat ride (Tonle Sap Lake) from Siem Reap to Phnom Penh
Day 5 - Bus ride from Phnom Penh to Saigon
Day 6 - Saigon
Day 7 - Train ride from Saigon to Hanoi (30 hrs)
Day 8 - as above
Day 9 - Hanoi
Day 10 - Ha Long Bay

BANGKOK, THAILAND

Hari Pertama : 25 December 2014

Kembara melalui jalan darat ini sebenarnya sambungan dari kembara pertama kami dari Kuala Lumpur - Butterworth - Surathani - Bangkok.   Dari Bangkok kami teruskan kembara kami sampai ke Hanoi.  Keseluruhan perjalanan ini mengambil masa 10 hari (Bangkok-Hanoi).  Kembara kali ini dikira adventure lah jugak kalau dibandingkan dengan kembara kami di Eropah bulan April yang lepas (belum up to blog lagi...bilalah tu..hmm). Nanti aku akan ceritakan satu persatu mengikut hari.

Kami tiba di Bangkok InternationalAirport atau Suvanarbhumi Airport pada 25 December 2014 hari Krismas jam 10.10 am dengan pesawat MAS MH784. Cuaca sangat baik ..Alhamdulillah..

Suvanarbhumi Airport, Bangkok

Dari Suvanarbhumi Airport kami amik keputusan untuk terus ke @Hua Lamphong Hostel yang jaraknya cuma kurang 100m dari Hua Lamphong Train Station.  Kami perlu cari tempat tinggal yang dekat dengan Hua Lamphong Train Station memandangkan kami akan bertolak ke Aranyapratyet jam 5.55 pagi.  Hostel ini sangat terkenal dikalangan back packers dan highly recommendation oleh Tripadvisor.   Dari Airport kami menaiki Airport Rail Link (ARL) dan Metro untuk ke Hua Lampong Train Station.

Ticket Vending Machine di ARL (Airport Rail Link)

Jangan risau ada pegawai yang akan menolong anda membeli tiket kalau tak pasti di mana destinasi yang patut anda berhenti untuk menukar laluan.

Inilah dia pandangan depan Hostel Hua Lamphong

Hostel ini hanya menerima cash. Harga semalaman TB 1050 lebih kurang RM 114.00.

Pandangan Lobby Hostel Hua Lamphong

ARANYAPRATYEP,  THAILAND

Hari kedua : 26 December 2014

Jam 4.00am pagi kami sudah bangun, siapkan diri, packing semua barang dan bergegas ke Hua Lamphong Train Station.  Letaknya cuma di seberang jalan sahaja.  Dipagi buta sebelum subuh lagi kami sudah heret bag ke Stesen keretapi.  Jalan raya di kota Bangkok sudah sibuk.  Sampai di stesen, arrhh sudah, semua pintu masuk ke dalam stesen masih tutup.  Aku intai di celah-celah grille tingkap, aku nampak sudah ada orang di dalamnya.  Aku dan Wana cari jalan macamnana nak masuk ke dalam.  Sudahnya aku masuk ikut pintu foodcourt yang ada access ke hall stesen keretapi.  Nasib baik  tak kena marah dengan pakcik makcik kedai makan tu.

Masuk saja ke Stesen kami terus ke kaunter tiket untuk ke Aranyapratyet.  Harga tiket cuma TB 48 iaitu lebih kurang RM5.00 seorang sehala.  Harga tiket murah giler dengan perjalanan lebih 6 jam.  Tiket hanya boleh dibeli pada hari travel, maknanya tidak boleh booking in advance atau beli secara online.

Setiap hari cuma ada 2 trip sahaja untuk ke Arayanpratyet iaitu pukul 5.55am dan 1.05pm.  Aku memilih pagi kerana tidak mahu bermalam di border.  Kalau ambil tiket tengahari bermakna aku akan sampai lebih kurang jam 7-8 malam.  Border crossing tutup jam 8.00 malam. Tu sebab kami memilih trip pagi.

ETD : 5.55 am
ETA : 1.00 pm (tidak tetap +- 1jam)
Train No. 275

Jam hampir 5.00 pagi, maknanya sudah hampir waktu subuh iaitu jam 5.15 pagi. Di sebelah kanan kaunter tiket di tingkat 1 ada ruang solat (surau).  Dimana di tingkat bawah ada toilet / shower.
Walau rupanya agak daif tapi lengkap dengan tempat ambil wuduk yang tak seberapa indahnya.  Mujur aku ada membawa telekung sendiri bagi kegunaan solat.  Selesai urusan kami dengan Maha Pencipta kami turun untuk ke platform.
Ticket sehala ke Aranyapratyet

Lane 6 Laluan Keretapi ke Aranyapratyet

Dinasihatkan membawa air dan makanan kerana di atas keretapi ni tak ada restoran yang ada cuma makcik makcik yang membawa jualan.  Aku tak berani mencuba takut ceri beri.

hehe aku di jendela gitu

Di coach kelas 3 (tak ada kelas 1 & 2) dengan free seating.  Ada rak tempat letak barang.

wana...syyyhh buku yang dia baca ni dari trip KL-Bangkok lagi, tak habis2

Subhanallah....pemandangan yang cukup mengasyikan

Di pagi hari yang hening dan nyaman sekali....agak sejuk.

ini pun cantik

panjang lagi rupanya ekor lipan ni

salah satu stesen keretapi

rumah orang Thai, macam rumah orang melayu

Signage Aranyapratyet

signage kat body train

Abam kereta lipan

entrance

Alhamdulillah kami tiba di Aranyapratyet.  Misi seterusnya ke border Thailand / Cambodia iaitu Poipet.