Friday, January 9, 2015

Poipet, Cambodia

Sambungan......



Hari ke dua  : 26 December 2014

Tiba di stesen keretapi Aranyapratyet kami mencari tut-tut yang reliable untuk ke border kerana jarak dari stesen keretapi ke border agak jauh lebih kurang 7km.  Kalau nak menapak memang masak lar dengan cuaca panas terik. Mula-mula keluar dari stesen ada sorang pakcik ni nak minta TB80, giler apa punyalah mahal.  Kami keluar dari area stesen sambil tinjau kut-kut ada yang boleh offer lagi murah.  Alhamdulillah sorang pakcik ni offer TB 60 (hehe padahal bukan banyak sangat pun beza).  Dengan panas dan jalan yang agak berdebu hon sana sini binggit telinga kami...sampai jugak kami kat Thailand Passport Control.  Warga Malaysia tak payah nak susah-susah apply Visa untuk masuk Cambodia.

pakcik tut tut yang membawa kami dari stesen Aranyapratyep ke Thailand Passport Control




Direction ke Passport Control Thai
Ingat boleh lah minum kat Cross Cafe tapi sayang masih belum beroperasi.  Perut kami berkeriuk menahan kelaparan.  Nak makan sembarangan takut ceri beri.. nasib baik ada air bolehlah hilangkan dahaga dan penat. 

Kami fikir tak apalah mungkin lepas ni boleh jumpa proper restoran.  Terus kami proceed ke Passport Control Thailand.  Jarak dari tempat tut-tut drop kami tadi ke sini tak lah jauh, menapak dalam 15 minit jugak lar.  Bayangkan heret bag di tengah-tengah panas dan jalan berdebu, hmm agak mencabar.




Pintu gerbang di Thai border


Pejabat imigresen Thai terletak selepas jumpa pintu gerbang ni.  Cantik kan.


Laluan ke Imigresen Thai. Ada laluan tanpa VISA dan VISA. Pastikan di lorong yang betul hehe


Ruang passport control Thai
Ruang passport control Thai ni agak selesa, luas lengkap dengan penghawa dingin. Tak ambil masa yang lama untuk siap urusan.



Laluan keluar  selepas selesai urusan passport control 


Laluan keluar untuk proses seterusnya ke Passport Control Cambodia




jalan kaki dari pejabat imigresen Thai ke pondok imigresen Cambodia

Lepas urusan di imegresen Thai, kami proceed ke Passport Control Cambodia pulak. Jauh jugak jaraknya.  Mandi peluh dibuatnya. Di sepanjang jalan banyak kedai-kedai yang menjual barangan dan minuman, makanan.  Aku masih tak berani nak beli makanan sebarangan hanya membeli air botol sahaja. 



pintu gerbang Kingdom of Cambodia @ Poipet

Lagi 50m kami akan masuk Cambodia...yeay.


Nampak tak Pondok sebelah kanan (bumbung oren)... tulah dia tempat passport control Cambodia

Kami bertanya beberapa orang yang lalu lalang di mana pejabat imigresen Cambodia kerana tiada signboard yang tunjuk arah ke situ. Akhirnya nun di sana nampak pejabat yang rupa tak seperti perjabat.  Macam pondok pun ada.  Memang daif sungguh pejabat imigresen Cambodia.  Ruang yang sempit tiada pendingin udara hanya harapkan 3 bijik kipas.  Di pintu masuk kami diberi borang arrival/departure tanpa sebarang bayaran.

Dan di sinilah kesabaran aku memuncak.  Tiap seorang mengambil masa yang agak lama.  Bayangkan line aku yang tak sampai 20 orang ambil masa lebih sejam! Dengan suasana panas, berpeluh, penat, lapar, berdiri, berhimpit sejam lebih!! Arghhh memang mencabar. Dan sepanjang hidup aku, aku tak pernah lagi disuruh scan 10 jari, kalau 1 ibu jari tu biasalah.... ini 10 jari! Lama pulak tu, tiap satu jari diteliti...patutlah lama urusannya dan ini hanya berlaku di Cambodia!

Cukup berbeza keadaan dengan Imigresen Thai.  


Keadaan di Imigresen Cambodia. Cukup mencabar

Selesai urusan passport control Cambodia cukup melegakan. Aku berjalan keluar ke tempat menunggu shuttle bas.  Stesen shuttle bas hanya di bahagian belakang Pondok Imigresen Cambodia sahaja.  Perkhidmatan shuttle bas ni adalah free.  Shuttle bas ni akan membawa kami ke stesen bas di mana kami perlu membeli tiket bas untuk ke Siem Reap. Perjalanan ke Stesen bas lebih kurang setengah jam.


tempat menunggu free shuttle bas untuk ke Stesen Bas.

Menunggu bas. Abang ni boleh cakap bahasa Malaysia



Shuttle bus

Keadaan stesen bas cambodia yang baru, moden, bersih yang lengkap dengan food court. Aku hanya mampu makan mee segera dalam cup sahaja.  Tak selera lihat menunya yang ada oink oink.


Kaunter tiket di stesen bas 

Kesabaran aku memuncak lagi,  hampir 2 jam kami menunggu bas bergerak.  Aku peratikan dia orang ni tak ikut jadual bas, main sedap dia orang saja bila nak gerak.  Selagi tak penuh selagi itulah bas tak akan bergerak.  Memang kerja gila. Jam 3.30pm baru bas gerak ke Siem Reap.



Harga tiket USD 9/pax atau KHR 36000/pax

Ini pit stop tempat kami melepas apa yang patut dan meggalas perut.  Ingat tandas kat sini tak free yer...perlu beli barangannya baru boleh guna tandas mereka dengan percuma.


Berhenti untuk minum & ada wash room disini

Pemandangan di sepanjang kiri kanan jalan penuh dengan sawah padi.  

pemandangan di perjalanan ke Siem Reap

Tak banyak aktiviti yang kami lakukan masa dalam perjalanan ke Siem Reap.  Selain dari mendengar muzik dari Macbook aku, mengambil gambar dan selebihnya tidur.  Kebanyakan penumpang adalah foreigner dari barat.  Dari Asia cuma aku dan mamat jepun/korean (tak pasti). 


Yo Tie.. Cara kami habiskan masa dengan melihat gambar2  selain tidur.

Pukul 7.30 lebih kurang 4 jam perjalanan,  kami tiba di Siem Reap. Perjalanan yang cukup meletihkan dan cukup panjang.  


bersambung....

No comments:

Post a Comment