Sunday, October 25, 2015

Day 1 - Autumn in Brussels, Belgium

Hari Pertama :

Kami berdua tiba di Charles De Gaulle (CDG Airport) Paris dengan penerbangan Qatar Airways tepat jam 7.25am, 9hb October 2015. Urusan passport dan imigresen berjalan lancar walau masa kami tiba hanya 3 kaunter imigresen saje yang dibuka (1 untuk warga France dan 2 lagi untuk warga negara lain). Terus kami mencari arah Gara Routiere de Roissypole dimana terletak Terminal Bas.  Bas yang bakal membawa kami ke Brussels akan bertolak jam 10.00 pagi,  Lagi 1.5 jam lagi.  Sebenarnya kami telah menempah train Thalys ke Brussels tapi 6 hari sebelum bertolak ke Paris, Wana mendapat email dari agent tiket mengatakan semua train (Thalys, ICE, Eurostar etc) ke Brussels dibatalkan kerana mogok. Aduii lar...last minute pulak tu.

Email:

"On 09/07/2015 you booked an international train journey from Paris Nord to Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid for 09/10/2015 (reference HRPPGNC).

However, due to planned industrial action affecting the Belgian rail network, no Thalys train services will be operated from Thursday 8 October 2015, 10pm to Friday 9 October 2015, 10pm.

We are therefore advising customers to either cancel or postpone train travel. Please kindly contact our customer services for ticket exchanges or refunds."

Dalam kepala time tu samada naik pesawat atau bas.  Nak naik next day train tak mungkin sebab hotel telah dibook nanti rugilar.  Lepas bincang kami sepakat naik bas.  Alhamdulillah dapat harga berpatutan iaitu Euro 29, bas OUIBUS. Bas ni beroperasi 2 kali sehari dari CDG ke Brussels iaitu 10.00 pagi atau 2.30pm.  Bas ke Brussels terletak di Platform F.  Setelah tau dimana letaknya platform bas, kami ada masa lagi kalau nak mengopi.  Jumpa cafe Brioche Doree yang terdekat dekat area Bas Terminal. Dengan harga Euro 2.99 kami dapat secawan kopi dan seketul croissant.  Alhamdulillah...

Brekfes kat Brioche Doree

Signboard kat CDG

Jam 9.15am  kami bergegas ke Terminal 3 dengan menaiki shuttle train CDGVA yang mengambil masa kurang 15 minit sahaja. Dan ianya percuma.  Tiba di platform, mulanya tiada orang langsung, cuak jugak kalau-kalau kami tersalah platform.  Tak lama kemudian  datang sepasang couple muda dari Singapore dan sorang local.  Jadi, termasuk kami 5 orang. Dalam hati ermm bestnya 5 orang jer dalam bas hehehe.  Bas tiba lewat 15 minit. Alamat! Rupanya bas tu dah hampir penuh.  Maknanya kat CDG ni hentian terakhir pick up penumpang untuk ke Brussels.  Kami diminta tunjuk printed ticket dengan passport.  Lepas check semuanya betul, pegawai akan memberi sticker nombor untuk dilekatkan pada bag dan printed tiket . Dan Pegawai bas itu sendiri akan mengangkat beg kami ke perut bas.

Bas ni lengkap dengan toilet. Letak toilet ni kat bawah (lower level) dan tepi tangga turun (Exit).  So tak der lar berbau kalau sesiapa "melepas". Lengkap dengan wifi dan socket. Tak lah susah hati kalau handphone kehabisan bateri.

Aku perasan drebar ni bawa cukup "berhemah". Mana taknya... kat depan tak ada kenderaan pun bas tetap maintain kelajuan below 90km/hr.  Duk kat line tengah aje.  Kalau kat Malaysia mau rempit lebih 110km/jam.

laluan shuttle train CGDVA.  Tak susah mana kalau faham betul-betul laluannya.

Terminal Bas - Gara Routiere de Roissypole

Pemandu berhemah...

kat dalam OuiBus cukup selesa lengkap dengan wifi

tak jadi masalah kalau nak caj henfon

Bas OuiBus (sumber google)

Bas berhenti selama setengah jam untuk coffee break.

Masa ni dah sampai kat Brussels Midi.  Muka penat.

sajian mata, di sepanjang perjalanan terdapat banyak wind turbine

sepanjang jalan daun-daun mulai menguning....ohh indahnya

Selepas 4 jam perjalanan (kalau Thayls train hanya 2 jam) Alhamdulillah kami tiba di Brussels Midi jam 2.30pm.  Sepatutnya kami harus ke Brussels Midi untuk mengambil intercity train ke Brussels Central (berhampiran dengan hotel kami).  Tetapi dek kerana hari tu hari mogok, terpaksalah kami menapak sikit dari tram terdekat ke hotel yang jauh jugaknya lebih kurang 1km. Menolak bag beroda di cobble stone pavement dengan membawa bag pack amatlah tak cool sama sekali.  Mood kami agak kurang baik ditambah pulak tersilap jalan. Tiba di Ibis Hotel Brussels off Grand Place sudah lewat. Penatnya Allah jer lar yang tau.  Alhamdulillah semua selamat.

Lepas mandi, solat dan rehat sekejab. Aku menanyakan Wana samada nak keluar sekitar Grand Place.  Dari sumber yang aku baca kat Grand Place waktu malam happening.  Tetapi wana tak larat, keletihan tahap max katanya.  Aku ambil keputusan keluar sorang-sorang.  Tapi tak kisahlah hotel dengan Grand Place tak jauh pun lebih kurang 300m.  Comfirm tak sesat, pujuk diri sendiri. Sebenarnya takut jugak hehe... maklumlah kat negara orang, malam pulak tu.

Ya memang betul, Grand Place waktu malam memang happening memang meriah.  Ramainya orang... ada yang minum, ada yang lepak-lepak, tapi yang ramainya orang macam aku ni, tourist yg sibuk nak ambil gambar Grand Place dan sekitarnya.  Malam agak sejuk so, tak der lar lama-lama aku kat situ.  On the way balik aku singgah kat 1 kedai ni yang jual chocolate waffle.  Kata orang kalau ke Brussels ni benda makan yang wajib try adalah cokelat & waffle.

Sila layan gambar-gambar kat bawah ni....cheers...

Grand Place waktu malam

Grand Place

Happening

Waktu malam memang happening...