Wednesday, October 7, 2015

Dari Siem Reap ke Phnom Penh, Cambodia

 Hari keempat : 28 December 2014

Perjalanan dari Siem Reap ke Phnom Penh

Dari jam 7.30 pagi kami dah siap letak bag kat Lobby hotel.  Kata pekerja hotel itu tut-tut yang akan jemput kami jam 8.00 pagi. Jadinya kami bersarapan dulular sementara menunggu tut-tut datang. Lebih kurang jam 8.00 pagi tut-tut yang bakal bawa kami ke jeti Siem Reap sampai, kami adalah penumpang yang pertama. Rupanya tut-tut bukan bawa terus kami ke jeti, ada pelancong lain yang perlu dibawa. Maka jadilah sardin segar dalam tut-tut, nasib baik cuaca nyaman tak lah berpeluh sangat. Lebih kurang 10 orang disumbatnya...ermmm... (lupa nak snap gambar).  Maka sampailah kami kat jeti  Siem Reap. Tak jauh pun lebih kurang 15km saje, tapi jalan rayanya berdebu, berlubang...azab..huhu.

Feri kat sini (bukan saje feri, smua public transport) kalau bab time memang tak punctual langsung....selagi tak penuh mereka tak akan gerak. Feri kami delay lebih sejam.  Ada pelancong yang tak sabar membebel jugaklar.  Aku pun resah...nasib baik perut tak meragam.

Jom layan gambar-gambar kami :



Keadaan dalam Feri - ada toilet wooo...bersih ..tip top

Sementara tunggu feri gerak, lepak dulu.


Pandangan Jeti Siem Reap...ok lah...kalau malas bawa bag, boleh suruh budak2 tolong bawakan. Tapi INGAT bukan free ye, beri lah token sikit. USD1-2 ok lar.



Tempat simpan barang dalam Feri


Ni dah sampai Phnom Penh


Pemandangan kat Jeti Phnom Penh


Laluan dari Jeti


Cantik sungai Mekong


Kawan aku Wana sedang heret bag...


Suasana biasa di tasik Tonle Sap waktu air pasang


aktiviti mereka kebanyakannya menangkap ikan


Nelayan sedang tangkap ikan kat tasik Tonle Sap


peta Siem Reap ke Phnom Penh (sumber dari google)

Tasik Tonle Sap yang aku tau dari pak cik gugel adalah sebuah tasik air tawar yang terbesar di Asia Tenggara.  Tasik ini adalah gabungan air tasik dan sungai.  Sangat penting pada penduduk Cambodia dari segi perikananan, pertanian dan sumber air.   Aliran air di Tonle Sap ini berubah mngikut musim, Musim panas dari November ke May, tasik akan mengecil dan air akan mengalir ke sungai Mekong di Phnom Penh manakala musim hujan (bermula Jun), Tasik Tonle Sap akan membentuk tasik yang besar.   Musim panas saiz tasik lebih kurang 1m dalam dengan keluasan 2700m2 tetapi bila tiba musim hujan air dari sungai Mekong masuk balik ke tasik dan keluasan tasik akan berkali-kali ganda besarnya, iaitu 16,000m2 dengan kedalaman  sehingga 9m.  Hebat kan.



diesel dijual dengan mudah di tepi-tepi jalan

Yang ni pit stop kami, ingat kenapa lah berenti rupanya isi minyak daa....



Tiket bot laju USD 35/seorang



pandangan dari balkoni Pillar Hotel, mengadap sungai Tonle Sap




Hotel yang kami tinggal (Pillar Hotel) tak lah jauh dari jeti...dengan menapak 100m saje. Yang best tempat tinggal kami adalah tuuuu ngadap Gloria Jean's Coffee. Malam ni mesti pergi ngopi hehehe. Yang tak best pasal hotel ni, tak ada kemudahan lift.  Dahlah duk kat tingkat 3..memang jenuh lah mengangkat bag, udahlah berat.  Berkerja keraslah otot-otot tangan kami..huhu. Sian....




Bersambung....


No comments:

Post a Comment