Sunday, March 2, 2014

SURATHANI, THAILAND

Hari ketiga - Surathani

Kami tiba di stesen Surathani, Thailand jam 1.00 pagi.  Itupun ada insiden yang kelakar berlaku...pekerja yang sepatutnya kejutkan kami, tak sedar...agaknya syok sangat tidur. Nasib baik aku set alarm. Dan aku yang teragak-agak dengan stesen Surathani..iye ke tak iye ke tak...buatkan kami nyaris-nyaris terbabas keretapi.

Apalagi bila saje bunyi loceng keretapi yang entah keberapa kalinya, pekerja tu terkejut agaknya....dia yang tidur berhampiran dengan pintu....terus buka pintu dan terjun ke platform. Aku dan Wana pun apa lagi bergegas lar ikut dia..takut kalau-kalau masa kami berlari tu keretapi bergerak, teruklah kami...hahahaha.

Kawanku Wana tengah beli tiket dari Surathani ke Bangkok (KTMB tak boleh issue tiket, so terpaksa lah beli direct kat stesen).

Inilah rupa tiket Surathani - Bangkok...

Pandangan entrance Stesen Surathani. Stesen ni tak lah besar sangat. Safe kalau nak travel solo atau berdua.

Tu dia Wana...boleh dia tidur dalam keadaan bising orang lalu lalang, loceng keretapi yang tak pernah diam, tikus sebesar anak kucing tengah buat rondaan.  Aku memang tak boleh tidur.  Kami terpaksa tunggu kat stesen ni sampai pagi, tunggu kaunter Feri buka untuk perjalanan kami ke Koh Samui. Yeay...we love beach...

Kaunter tempat jual tiket Feri dekat jer dengan Stesen ni, walking distance saje. Kaunter ni dia orang open table depan restoran (aku tak ingat nama restoran ni apa). Boleh tanya orang kat stesen ni.  Landmark, cari kawasan parking bas.  Elakan beli dengan orang tengah. Kami pun hari tu nyaris kena tipu... Nasib baik...Alhamdulillah...

Kami breakfast kat Restoran di Surathani dekat saje dengan setesen keretapi. Depan restoran ni lah tiket feri ke Koh Samui boleh dibeli.  Tiket tu cover skali dengan sewa van ke Jeti Donsak, harga dalam TB 560 (RM 58.00) untuk 2 orang...murah kan...

Kat sinilah tiket feri ke Koh Samui dijual.

Kopi Thai memang awesome...

Nilah breakfast yang boleh kami makan.

Perjalanan dari Surathani ke Jeti  Donsak adalah lebih kurang 3 jam dan dari Jeti dengan menaiki Feri ke Koh Samui ambil masa lebih kurang 1 jam. Sebelum pukul 1.00 petang  kami sudah tiba di Koh Samui. Ferinya macam feri kat Penang..boleh bawa segala jenis pengangkutan....bas, lori, kereta, motor etc.