Sunday, March 2, 2014

KEMBARA KERETAPI

KEMBARA KERETAPI KE THAILAND

Hari Pertama  - KL Sentral, Kuala Lumpur

Impian untuk mengembara dengan keretapi Alhamdulillah tercapai.  Kembara pertama kami adalah ke Thailand, kata kawan aku Wana, trial untuk persediaan kami mengelilingi dunia. Waaa besar cita-cita kami..InsyaAllah...

Entri kembara ke Thailand akan dibahagikan ke beberapa bahagian... hmm tak larat nak tulis kalau dalam satu entri.

Aku dan teman baik Noor Aswana menaiki Senandung Utara dari KL Sentral Kuala Melalui Butterworth, Penang. Jam 9.30 malam aku dah sampai kat stesen KL Sentral walau keretapi dijangka sampai jam 11.00 malam.. risau takut lambat sampai tu yang sampai awal.  Tak perlah kalau awal sampai boleh lah ronda-ronda dulu tengok apa yg ada kat KL Sentral ni, lagi pun ini pertama kali aku jejak kakiku kat sini...buat malu saje...nama saje tinggal kat sini.

Pada sesiapa nak beli tiket keretapi, senang aje..https://intranet.ktmb.com.my/e-ticket/login.aspx
kalau tak reti nak online, call saje KTMB, less hassle, boleh collect ticket kat mana-mana stesen terdekat. Senang kan...

Harga tiket bergantung pada kelas dan jenis coach. Macam aku dah kawan aku pilih sleeper coach lower berth dengan harga RM 46.00 seorang dari KL-Butterworth dan RM 92.00 seorang dari Butterworth - Surathani. Semuanya boleh dibeli dari KTMB....senangkan...

Inilah ehem ehem aku...posing sebelum naik Senandung Utara.

Yang ni kat sleeper coach..tempat aku akan tidur sampai pagi esok.

inilah tiket kami (KL- Butterworth & Butterworth - Surathani yang kami beli dari KTMB)

Hari Kedua - Butterworth

Kami tiba kat Butterworth, Penang lebih kurang jam 7.00 pagi, agak lambat sampai dari jadual asal. Aku pun tak tau kenapa.

Mula-mula sampai apa yang aku buat, cari tempat nak solat, rehat dan segarkan badan. Tau mana kat mana? Bukan hotel ye..hihi... kat Surau stesen Butterworth .ala lupa pulak nak snap gambar surau. Kecik je surau ni. Ada kipas, ada socket nak charge handphone dan yang penting ada tempat nak baring dan lelapkan mata sekejab.

Dah solat, basuh muka (masa ni tak jumpa lagi tempat mandi), perut pulak berkeroncong. Kami sarapan kat area Hentian Bas Butterworth. Murah giler... kopi o hanya RM 0.50 saje.

ini rupa dalaman stesen Buterworth (lama) sebelum dirobohkan.

Keretapi Thailand ke Surathani lambat lagi, jam 2.20pm baru sampai. So, aku dan Wana cadang nak habiskan masa kami kat Pulau. Lagipun stesen Butterworth ni macam tranport hub, smua ada Feri, bas dan keretapi smua kat satu tempat. Public transport kat Penang memang bagus. Orangnya pun sangat friendly...tak susah nak communicate kalau sesat jalan.

yess..jeruk...macam-macam ada.

Menara Komtar dari pandangan Paradigm Mall, Penang

This is a must....Coffee @ Starbuck

Bergegas balik ke stesen untuk meneruskan perjalan ke Surathani, Thailand. Lepas mandi kat public toilet (memang dijangkakan hehe) dengan bayaran RM 0.50. Oklah janji dapat mandi. Lunch nasik kandar yang kami pack (tapaw), makan bersila kat surau....memang cool. Sembang gelak  tak habis dengan Wana, my BFF. Lepas tu kita orang pack smua barang untuk ke platform tunggu our train.

2.20pm perjalanan bermula ke Surathani...

Teman baikku Wana...borak dengan penumpang yang jugak warga Thai (student USM)

relaks...siap boleh lunjurkan kaki lagi

Nampak ada sign Thai kat tingkap

nilah partner aku (nama aku dah lupa) sepanjang perjalanan ke Surathani

Nilah dia rupa keretapi Thailand dari Malaysia

Kami berhenti kat boarder untuk cop passport & pack sikit makanan

Dinner on board, tom yam & coffee...

transform from seat (day) to bed (night) oleh pekerja

Kemas dan bersih...cukup untuk melelapkan mataku

Ini laluan pada malam hari...tirai dan katil dah siap pasang

Bersambung untuk hari ke3.....